חלון למפעל החכם | מאמרים מקצועיים

חזרה >

איך נכין את עצמנו למהפכה התעשייתית החמישית – Industry 5.0? / ד"ר נירית גביש

תעשייה 5.0 מציעה גישה חדשה המשלבת טכנולוגיה מתקדמת עם דגש על רווחת העובד וקיימות סביבתית. המאמר בוחן את ההזדמנויות והאתגרים של גישה זו, ומספק תובנות מעשיות לתעשיינים המעוניינים להתאים את מפעליהם למגמות העתידיות בתחום הייצור.
15/09/2024

מדברים לא מעט על המהפכה התעשייתית הרביעית ועל הדרך שבה ארגונים ומפעלים צריכים להכין את עצמם לקראתה. מהפכה זו מתמקדת בעיקר בדיגיטציה של תהליכים, באוטומציה, ברובוטיקה ובשימוש בבינה מלאכותית (AI) כדי להגביר את הפרודוקטיביות והיעילות. אבל מזה מספר שנים הנציבות האירופאית מנסה לקדם פרדיגמת פיתוח חדשה, המכונה "המהפכה התעשייתית החמישית"  – Industry 5.0. פרדיגמה זו שואפת לקדם גם מטרות אחרות מלבד פרודוקטיביות ויעילות, כגון רווחת האדם, קיימות וחוסן.

אחד העקרונות החשובים במהפכה התעשייתית החמישית הוא הצבת הגורם האנושי במרכז. מהפכה זו דוגלת בכך שהטכנולוגיה צריכה לשרת את האנשים, ולא להיפך, ויש לשאוף לשילוב מוצלח בין התפקידים של המכונות והאדם ולשיתוף פעולה שבו כל צד תורם את הדברים שבהם הוא חזק יותר.

לכן, כתעשיינים נדרשים אנו להכין את עצמנו לא רק למהפכה התעשייתית הרביעית, אלא גם למהפכה התעשייתית החמישית. איך אנו יכולים לעשות זאת, כיצד ניתן להיות משתמש חכם בעולם של טכנולוגיות מתקדמות וכיצד ניתן לבחור מערכות שמותאמות בצורה הטובה ביותר לעובדים בארגון ולהשתמש טוב יותר במערכות הקיימות?

בספר 'למי קראת משתמש? איך להיות משתמש חכם בעולם של טכנולוגיות מתקדמות' מוצגים מגוון מקרים וסיפורים מרתקים, המשמשים כחלון הצצה לעולם הטכנולוגי המתקדם. דרך דוגמאות אלו, מתגלה תמונה מקיפה של האפשרויות הטמונות בשימוש נבון במערכות חדשניות. הקורא לומד כיצד לרתום את יתרונותיהן של מערכות אלו לטובת העובדים, תוך שימת דגש על זיהוי וניהול הסיכונים הכרוכים בשימוש לא מושכל. יתרה מזאת, את הדרך בה ניתן לנצל את הטכנולוגיה כמנוף לפיתוח יכולות וכישורים חדשים, ובכך להעצים את ההון האנושי בארגון, כולל דוגמאות מהחיים ותיאור מחקרים רלבנטיים. אנו מראים שהמערכות הטכנולוגיות החדשניות אינן מותאמות מספיק לעובדים. לפעמים מתכנני המערכות לא מצליחים לתכנן מערכת יעילה וקלה לתפעול, ולפעמים העובדים אינם משתמשים במערכת בצורה מספיק טובה בגלל דעות קדומות ואמונות מוטעות. הספר נותן עצות והנחיות מעשיות כיצד להפיק את המיטב מהעבודה עם המערכות הטכנולוגיות בארגונים.

"מדוע אנשים חכמים מקבלים החלטות טיפשיות?". כיום קיימות מערכות תומכות החלטה שיכולות לייעץ למנהלים ולמהנדסים במפעל לגבי החלטות אסטרטגיות ותפעוליות, כגון תוכנית הייצור האופטימלית שתוביל לרווחים הגבוהים ביותר. אולם המחקר הראה שאנשים נוטים שלא לסמוך באופן מלא על מערכות תומכות החלטה, גם אם האמינות שלהן גבוהה מאוד ויש להן סיכוי מצוין לתת להם המלצה טובה. הסיבה לכך היא שאנשים, גם המשכילים והמנוסים שביניהם, חוששים מהפסד שיכול לקרות כתוצאה ממתן אמון במערכת, גם אם הסיכוי להפסד נמוך. ההצעה שעלתה בעקבות המחקר היא לעודד את מקבלי ההחלטות להמחיש לעצמם באמצעות סימולציות והדגמות את התוצאות היום-יומיות של קבלת ההחלטה ואת הסיכויים המאוד מאוד נמוכים להפסד.

נושא נוסף חברתי כואב הוא ההתייחסות לרובוטים יעילים המחליפים במפעלים את הפועלים, וגורמים לפיטורי עובדים. הספר מתאר דור חדש של רובוטים: הקובוטים – רובוטים שיתופיים – המאפשרים שיתוף עבודה בין רובוט ועובד אנושי, כמו במשימות הרכבה תעשייתיות. דוגמאות למימוש נושא זה ניתן למצוא בתעשיות הרכב. בפרק זה מתואר כיצד ניתן לאמן עובדים למיומנויות הדרושות להם בעבודה עם קובוטים, שהן למעשה מיומנויות של גמישות מחשבתית ומעבר מהיר ממשימה למשימה לפי הצורך, למשל כאשר צריך להתערב בעבודת הקובוט, במקום המיומנויות שהיו נחוצות להם בעבר – ביצוע פעולות רוטיניות לפי סדר קבוע מראש.

פיתוח של מערכת בינה מלאכותית שבכוחה לסייע לעובדים לזהות פגמים במוצר, כאשר הפגמים מוצגים לעובדים במשקפי מציאות רבודה: מסכים שמציגים מידע וירטואלי על גבי העולם החיצוני. מתוארת התנגדות העובדים להטמעת מערכת זו משום שהיא חשפה את ביטחון היתר בו היו שרויים לגבי יכולתם לזהות פגמים – המערכת זיהתה פגמים רבים שהעובד כלל לא שם לב אליהם בעבר. בפרק מתואר מחקר המדגים שטכנאים מנוסים מבצעים בממוצע 1.3 טעויות ב-25 פעולות הרכבה פשוטות ואינם מודעים לכך. באמצעות אימון עם מערכת מציאות מדומה ניתן להפחית טעויות אלו ל-0.4 טעויות בממוצע.

הספר מומלץ למנהלים, למובילי שינוי, למהנדסים ולאנשי טכנולוגיה בארגונים השואפים לקדם לא רק תעשייה 4.0, אלא גם תעשייה 5.0, ומתלבטים כיצד לעשות זאת בצורה מיטבית. הספר יכול לסייע להם באמצעות בסיס מחקרי רחב שמסביר הרבה תופעות והתנהגויות הקורות בעת אינטראקציה של העובדים עם המערכות הטכנולוגיות החדשניות, ומתן עצות והנחיות מעשיות להטמעה ולשימוש מוצלחים יותר.

 

את הספר "למי קראת משתמש? איך להיות משתמש חכם בעולם של טכנולוגיות מתקדמות" ניתן להשיג באתר הוצאת "ספרי ניב"  https://bit.ly/3X8xxMC או בחנויות הספרים המקוונות.

נירית גביש
ד"ר נירית גביש היא חוקרת ומרצה בעלת עשרות שנות ניסיון בתחומי הנדסת גורמי אנוש וחוויית המשתמש. נירית היא ראש המחלקה להנדסת תעשייה וניהול וחברת סגל במכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל ועמיתת הוראה בטכניון.
חזרה >

תפריט נגישות